W Łodzi postępuje realizacja tunelu średnicowego łączącego dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. Jednotorowe tunele są już gotowe do prac wykończeniowych i instalacji technicznych. Największy z trzech podziemnych przystanków, Łódź Koziny, zyskuje perony, które będą obsługiwać pociągi na dwóch poziomach. To strategiczna inwestycja o wartości ponad 2 miliardów złotych, współfinansowana ze środków Funduszy Europejskich FEnIKS, która zrewolucjonizuje transport kolejowy w regionie i kraju.
Budowa tunelu o niemal 30-metrowej głębokości obejmuje trzy przystanki pod centrum miasta: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie oraz Łódź Koziny. Ten ostatni, o długości 260 metrów i szerokości 75 metrów, pozwoli na obsługę ruchu na dwóch podziemnych poziomach przystankowych (-2 i -3), a na poziomie -1 znajdzie się hol komunikacyjny. Przestrzeń tego przystanku wspierają 75 słupów na najniższym poziomie i 40 na poziomie -2. Konstrukcja wykorzysta łącznie 50 tysięcy metrów sześciennych betonu.
Reklama
W tunelach wydrążonych przez maszynę TBM Faustyna zakończono już większość prac związanych z układaniem warstw betonowych pod budowę torów. Następne etapy obejmują przygotowanie podtorza, wybudowanie technicznych peronów oraz montaż instalacji.
Projekt, będący kontynuacją budowy dworca Łódź Fabryczna, przekształci go w stację tranzytową, umożliwiającą szybki przejazd przez centrum miasta. Nowe podziemne przystanki, w pełni zintegrowane z komunikacją miejską, skrócą czas podróży koleją i zwiększą częstotliwość kursów.
Zrealizowanie inwestycji przewidziano na okres po 2023 roku, a prace mogą być dalej współfinansowane w ramach nowych środków unijnych na lata 2021–2027. Generalnym wykonawcą przedsięwzięcia jest firma PBDiM z Mińska Mazowieckiego.