Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podpisały porozumienie dotyczące przygotowania dokumentacji dla rozbudowy infrastruktury kolejowej i drogowej obsługującej terminale głębokowodne w Porcie Północnym na wyspie Stogi. Inwestycja ma na celu zwiększenie przepustowości dostępu do portu oraz usprawnienie obsługi rosnącego wolumenu ładunków.
Planowana rozbudowa ma istotne znaczenie dla funkcjonowania portu oraz krajowej logistyki. W 2024 r. Port Gdańsk obsłużył ponad 355 tys. wagonów towarowych, a cały transport kolejowy z części głębokowodnej odbywa się obecnie przez jeden most. Zwiększający się ruch wymaga stworzenia dodatkowych połączeń, aby zapewnić sprawną obsługę terminali, w tym Naftoportu, Baltic Hub czy Portu Północnego.
Zarząd Portu Gdańsk zwraca uwagę na konieczność budowy nowego mostu lub tunelu oraz rozbudowy stacji Port Północny, w tym układu torowego i bocznic. Obecna infrastruktura staje się ograniczeniem dla dalszego rozwoju przeładunków. Port podkreśla, że działania te są elementem szerszej strategii zwiększania udziału transportu intermodalnego, nad którą obecnie trwają prace.
Reklama
Planowane inwestycje obejmą zarówno infrastrukturę na terenie portu, jak i odcinki linii kolejowych prowadzących do Gdańska. Zakres przedsięwzięcia obejmuje budowę i modernizację torów, elektryfikację odcinków oraz stworzenie alternatywnych dróg dostępu w postaci nowych mostów lub tuneli.
W pierwszym etapie, przewidzianym na lata 2026–2027, powstanie studium wykonalności. Od 2028 r. planowane jest przygotowanie dokumentacji projektowej. Realizacja prac budowlanych zakładana jest do 2034 r., po zabezpieczeniu finansowania i uzyskaniu wymaganych decyzji administracyjnych. W ramach przedsięwzięcia przewiduje się realizację projektu „Poprawa dostępu kolejowego oraz drogowego do obecnych oraz przyszłych głębokowodnych terminali przeładunkowych w Porcie Północnym”.
Rozbudowa infrastruktury portowej wpisuje się w szerszy proces wzmacniania dostępu kolejowego do portów Trójmiasta. W latach 2019–2024 dzięki środkom z instrumentu CEF zmodernizowano kolejowy dostęp do portów w Gdańsku i Gdyni. Umożliwiło to obsługę większej liczby pociągów o większej masie i długości. Obecnie prowadzone są również prace na linii 201 Bydgoszcz–Trójmiasto, a ogłoszony niedawno przetarg na inwestycję na odcinku Pszczółki–Pruszcz Gdański ma poprawić przepustowość głównej trasy wylotowej z Trójmiasta. Zakończenie tych prac planowane jest na 2030 r.