Zakończono budowę ostatniego brakującego fragmentu drogi ekspresowej S3 między Świnoujściem a Troszynem. Odcinek od węzła Świnoujście Łunowo do węzła Międzyzdroje został oddany do użytku w pełnym przekroju dwujezdniowym. Tym samym kierowcy mogą już podróżować nieprzerwanie trasą S3 od wybrzeża Bałtyku aż do Lubawki na granicy polsko-czeskiej.
Ostatni odcinek S3 ukończony
33-kilometrowy fragment S3 Świnoujście–Troszyn podzielono na dwa odcinki: Świnoujście–Dargobądz i Dargobądz–Troszyn. Umowy podpisano w 2020 roku, a prace budowlane rozpoczęły się na początku 2022 roku. Łączna wartość inwestycji wyniosła 1,76 mld zł, z czego 757,4 mln zł stanowiło dofinansowanie unijne z programu FEnIKS.
Nowa trasa przebiega głównie w śladzie dawnej drogi krajowej nr 3. Jej realizacja wymagała licznych zmian w organizacji ruchu, które stopniowo wprowadzano od maja 2024 roku. W październiku uruchomiono ruch dwiema jezdniami na ostatnim odcinku Wolin–Troszyn, co umożliwiło pełne otwarcie całej drogi.
Dalsze prace wykończeniowe
Oddanie głównych jezdni nie kończy wszystkich robót. Trwają prace przy Miejscach Obsługi Podróżnych Dargobądz, Obwodzie Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód oraz nasadzenia zieleni i roboty porządkowe. Do końca roku wykonawca zakończy również prace przy węźle Świnoujście Terminal LNG.
Reklama
Korytarz Bałtyk–Adriatyk
Droga ekspresowa S3 stanowi część Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk–Adriatyk oraz fragment europejskiej trasy E65, łączącej szwedzkie Malmö z grecką Chanią. Trasa ma strategiczne znaczenie dla portów Szczecin–Świnoujście, w tym przyszłego terminala kontenerowego i istniejącego terminala promowego. Ułatwi również ruch turystyczny w regionie Pomorza Zachodniego.
Po stronie czeskiej trwa budowa 21-kilometrowego odcinka autostrady D11 do Trutnova, który w 2026 roku połączy się z polską S3. Docelowo trasa zyska połączenie z siecią dróg szybkiego ruchu w południowej Europie.
18 lat budowy
Budowę S3 rozpoczęto w 2007 roku na odcinku Szczecin–Gorzów Wielkopolski. W kolejnych latach inwestycja była realizowana etapami w województwach zachodniopomorskim, lubuskim i dolnośląskim. W 2021 roku S3 połączyła autostrady A6, A2 i A4, a w 2023 ukończono górskie odcinki z tunelami prowadzącymi do granicy z Czechami.
Cała droga ma obecnie 471 km długości, w tym 17 km wspólnego przebiegu z autostradą A6. Jej realizacja pochłonęła ponad 15 mld zł, z czego 7,7 mld zł stanowiły środki unijne. Dzięki temu S3 stała się jednym z najważniejszych i najdłuższych korytarzy transportowych północ–południe w Polsce.