Tramwaj na Naramowice Ulubione

Podstawowe dane

Lokalizacja: Poznań (woj. Wielkopolskie)
Inwestor: Miasto Poznań
Architekt:
Generalny wykonawca: Gülermak / Mosty Łódź S.A.
Funkcja: Publiczne
Powierzchnia użytkowa:
Rozpoczęcie: II kw. 2020
Zakończenie: II kw. 2022
Status: zrealizowana

Pierwszy etap trasy tramwajowej na Naramowice to liczący niespełna 3,5 km odcinek, łączy pętlę Wilczak z końcowym przystankiem przy ul. Błażeja. Łącznie w ramach projektu wykonano ok. 7,5 km nowych dróg wraz ze skrzyżowaniami i układem dojazdowym. Prace projektowe rozpoczęto na mocy umowy z listopada 2018 r., a roboty budowlane trwały od maja 2020 r. do połowy 2022 r.

Trasa została zakończona nie pętlą, lecz końcówką czołową dostosowaną do obsługi dwukierunkowych tramwajów. Zastosowane rozwiązanie umożliwia w przyszłości dalsze wydłużenie torowiska w stronę Umultowa. W perspektywie kolejnych lat przewidziano także drugi etap inwestycji – budowę połączenia od pętli Wilczak do Małych Garbar w centrum miasta.

Budżet pierwszej fazy zakładano pierwotnie na ok. 380 mln zł, z czego 155 mln zł pochodziło z funduszy Unii Europejskiej. W trakcie robót konieczne było jednak usunięcie nieujętego w planach podziemnego składowiska odpadów, co podniosło koszt inwestycji o ponad 100 mln zł.