Dobiega końca realizacja jednej z największych inwestycji hydrotechnicznych w Porcie Szczecin. Prace obejmują przebudowę Kanału Dębickiego oraz modernizację i budowę nowych nabrzeży, co pozwoli na obsługę statków o większym zanurzeniu i ładowności.
W ramach projektu poszerzono Kanał Dębicki do 200 m, a jego głębokość zwiększono do 12,5 m. Zmodernizowano kluczowe nabrzeża portowe, w tym Nabrzeża Czeskie i Słowackie o łącznej długości ponad 1 km, oraz wybudowano 300-metrowe Nabrzeże Norweskie, pełniące funkcję terminala kontenerowego. Zrealizowano także I Etap Nabrzeża Duńskiego o długości 780 m oraz wzmocniono dno przy Nabrzeżach Spółdzielczym i Fińskim. Pozwoli to na obsługę jednostek o zanurzeniu do 11 m, co zwiększy potencjał przeładunkowy portu.
Reklama
Podczas prac wykorzystano zaawansowane technologie budowlane, w tym pogrążenie ponad 20 km rur stalowych i 15 km grodzi stalowych, a także wbudowanie 12 tys. m³ betonu. Dzięki modernizacji nabrzeża dostosowano do obsługi większych jednostek, zapewniając rozwój infrastruktury portowej.
Istotnym elementem projektu była budowa pola odkładu na wyspie Ostrów Mieleński. Powstało obwałowanie o długości 4,7 km oraz most pontonowy przez Duńczycę, który umożliwiał transport materiałów budowlanych. W trakcie robót wydobyto ponad 1,5 mln m³ urobku, co znacznie przyczyniło się do poszerzenia i pogłębienia kanału.
Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec kwietnia. Za realizację odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, a głównym wykonawcą jest konsorcjum firm z Grupy NDI.