Dotychczasowy obiekt funkcjonował od 1961 roku. Nie nadaje się on jednak do modernizacji, dlatego z budynku zachowana zostanie jedynie część piwnic, a bryła gmachu powstanie od nowa. Zajmą się tym ekipy spółki Texom.
Nowy budynek dworca będzie konstrukcją z dominant, w postaci wieży zegarowej o wysokości prawie piętnastu metrów. W miejsce wschodniego skrzydła powstanie przeszklona od góry wiata przylegająca do budynku. Zadaszy ona nową część placu dworcowego, na której przewidziano miejsca do odpoczynku dla pasażerów, a także ogródki letnie dla kawiarni czy restauracji.
Reklama
Centralnym punktem wnętrz będzie 250-metrowy hol o wysokości dwóch kondygnacji, doświetlony świetlikiem dachowym oraz przeszklonymi witrynami. Posadzka zostanie tu ułożona z płyt granitowych, a ściany będą wykończone betonem architektonicznym. Podróżni skorzystają z ławek, rozkładów jazdy ulokowanych w gablotach, a także elektronicznych tablic przyjazdów i odjazdów pociągów. Tuż obok holu przewidziano uruchomienie pomieszczenia kasy biletowej, poczekalni i kameralnego pasażu handlowego.
Na pierwszym piętrze zaprojektowano przestrzenie biurowe, w tym strefę dla Straży Ochrony Kolei oraz spółek kolejowych, a w podziemiu działać będzie zaplecze techniczne budynku. Elewacja obiektu zostanie wykonana z cegły licowej w kolorze kredowym, ułożonej w mniejsze i większe wzory geometryczne. Z fasadą mają współgrać duże przeszklone witryny na poziomie parteru. Na wschodniej i zachodniej ścianie budynku pojawią się pnącza. Na terenie zewnętrznym powstaną nowe miejsca parkingowe, w tym postój w formule kiss&ride. Nie zabraknie też stojaków rowerowych oraz strefy odpoczynku z meblami ulicznymi.
Koszt przebudowy dworca w Chełmie to około 26 mln złotych. Dokumentację projektową kolejowej inwestycji opracowała pracownia architektoniczna PAS Projekt.