Volkswagen planuje rozbudowę fabryki we Wrześni pod Poznaniem, gdzie powstaną dwie nowe hale produkcyjne. To właśnie tam będzie wytwarzana kolejna generacja elektrycznego Craftera, co potwierdza kluczową rolę polskich zakładów w strategii rozwoju koncernu.
Zakład we Wrześni, należący do Volkswagen Poznań, funkcjonuje od 2016 roku i jest jedną z najnowocześniejszych fabryk samochodów dostawczych w Europie. To jedyne miejsce na świecie, gdzie produkowane są modele Caddy, Crafter i MAN TGE.
Decyzja o lokalizacji produkcji nowej generacji Craftera w Polsce wymaga rozbudowy infrastruktury. Powstaną hala budowy karoserii oraz magazyn baterii, dostosowane do wymagań produkcji pojazdów elektrycznych. Rozpoczęcie budowy zaplanowano na pierwszy kwartał 2026 roku, a zakończenie inwestycji na 2027 rok. Projekt posiada już komplet pozwoleń, a symboliczne wmurowanie kamienia węgielnego zaplanowano na listopad 2025 roku.
Reklama
Zakład we Wrześni zajmuje 220 hektarów i wykorzystuje 1300 robotów wspieranych przez algorytmy sztucznej inteligencji. Volkswagen Poznań zatrudnia ok. 9 tysięcy osób, co czyni go największym pracodawcą w Wielkopolsce.
Fabryka jest w pełni zasilana zieloną energią, w tym energią pochodzącą z własnej farmy fotowoltaicznej o mocy 18,3 MW. Instalacja pokrywa 25 proc. rocznego zapotrzebowania zakładu i w sprzyjających warunkach potrafi dostarczyć 100 proc. chwilowego zapotrzebowania na prąd.
Sektor motoryzacyjny odpowiada za 8 proc. polskiego PKB i zatrudnia ponad 200 tys. osób. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, jedno miejsce pracy w branży automotive generuje nawet siedem kolejnych w sektorach powiązanych – m.in. u dostawców komponentów czy w logistyce.
Rozbudowa fabryki Volkswagena we Wrześni to zatem nie tylko inwestycja w elektromobilność, ale też ważny impuls dla całego polskiego przemysłu motoryzacyjnego.