Do końca przyszłego roku władze aglomeracji chcą wybrać wykonawcę projektu pierwszego, sześciokilometrowego etapu. Najpierw jednak należy opracować dokumentację projektową i pozyskać niezbędne decyzje zezwalające na wykonanie inwestycji. Budżet na realizację będzie składać się ze środków budżetu państwa, funduszy unijnych oraz pieniędzy z miasta.
Pierwszy etap będzie obejmować odcinek od skrzyżowania ulic Reymonta i Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej KST IV w obszarze ronda Młyńskiego. Długość tego odcinka to sześć kilometrów, a koszt jego budowy oszacowano na 3 mld złotych.
Reklama
Dwa kolejne odcinki - wschodni i zachodni - zostaną zrealizowane przez partnera prywatnego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Długość łączna tych etapów pierwszej linii metra to około dwadzieścia kilometrów, a wstępny kosztorys wskazuje, że pochłoną one 10 mld złotych. Po zakończeniu postępowania na wybór partnera prywatnego i rozpoczęcia przez niego fazy projektowej, przeanalizowane zostanie połączenie tunelu odcinka centralnego z kolejnymi etapami.
W pierwszej kolejności działania miasta skupią się na budowie tunelu pod ścisłym centrum Krakowa. Prace te będą stanowiły premierowy etap realizacji podziemnego transportu szynowego. Kolejny krok, datowany na końcówkę przyszłego roku, to wybór wykonawcy, a także zawarcie umowy na dokumentację projektową wraz z uzyskaniem decyzji ZRID lub pozwolenia na budowę. Całość prac projektowych powinna zostać sfinalizowana na koniec 2028 roku.
Termin na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych oraz przebieg prac zależny jest od stopnia zaawansowania wymienionych wcześniejszych działań. Równolegle z pracami przygotowawczymi budowy pierwszego odcinka prowadzone będą działania dotyczące przedłużenia linii na wschód i zachód. Rozpoczną się one w przyszłym roku.