W Katowicach trwa jedna z największych inwestycji kolejowych w historii województwa śląskiego, obejmująca przebudowę węzła kolejowego oraz modernizację wiaduktów, torów i stacji. Prace te, prowadzone bez przerywania ruchu pociągów, mają na celu poprawę komunikacji, zwiększenie liczby kursujących składów oraz budowę nowych przystanków. Realizacja projektu na linii Będzin – Katowice Piotrowice korzysta z dofinansowania unijnego w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Jednym z kluczowych elementów inwestycji jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co poprawi przepustowość w całym węźle katowickim. Każdego dnia na placu budowy w Katowicach pracuje około 600 osób oraz blisko 500 maszyn. Powierzchnia terenu objętego inwestycją to aż 1,5 mln mkw., co odpowiada wielkości 214 boisk piłkarskich.
Zakres prac PKP PLK obejmuje modernizację torów, sieci trakcyjnej, stacji oraz budowę nowej infrastruktury pasażerskiej. Odbywa się to m.in. na linii Mysłowice – Katowice Zawodzie – Katowice, gdzie powstają nowe perony w rejonie stacji Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota, a także przy nowopowstałym przystanku Katowice Brynów.
Reklama
Modernizowanych jest także 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Dotychczas zrealizowano prace na 35 z nich, które obejmują demontaż starych konstrukcji, palowanie, roboty zbrojarsko-betoniarskie, izolacje oraz montaż nowych konstrukcji stalowych. Przy stacji Katowice powstaje nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami, umożliwiający bezkolizyjny ruch pociągów i obsługę tras w kierunku Gliwic, Opola, Wrocławia, Tychów czy granicy państwa.
Przykłady realizowanych punktów to m.in. ul. Bagienna, gdzie budowany jest nowoczesny wiadukt umożliwiający ruch w układzie 7-torowym, oraz ul. Graniczna, gdzie trwa montaż nowych dźwigarów stalowych. Na ul. Mikołowskiej zakończenie przebudowy zapewni zwiększone bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, zaś na ul. Przodowników trzy tory zostaną poszerzone do czterech, co podniesie przepustowość.
Projekt ten, którego wartość wynosi około 7 mld zł, jest częścią większej modernizacji linii kolejowej E 65, rozciągającej się na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Planowany termin ukończenia inwestycji w Katowicach to rok 2028.