Obiekty mają powstać w różnych dzielnicach miasta. Dwa z nich zaplanowano przy stacjach i przystankach kolejowych, a jeszcze jeden ma znaleźć się w pobliżu dużej hali widowiskowo-sportowej.
Dokładne lokalizacje nowej infrastruktury komunikacyjnej to: przy przebudowywanej stacji kolejowej w Łabędach, przy planowanym przystanku kolejowym Kopernik, przy ulicy Pszczyńskiej w Trynku i przy ulicy Kozielskiej w Brzezince. Inwestycje w założeniu mają zostać dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Reklama
Dwa pierwsze projekty wiążą się z trwającą już modernizacją stacji kolejowej Gliwice - Łabędy. Do 2028 roku spółka PKP PLK ma w rejonie estakady drogowej Jana Heweliusza wybudować m.in. nowy przystanek kolejowy Gliwice Kopernik. I to właśnie w jego sąsiedztwie miasto chce urządzić węzeł przesiadkowy m.in. z parkingiem na ponad 120 samochodów, zielenią i aranżacją przestrzeni nawiązującą do patronów miejsca.
Następny węzeł przesiadkowy przewidziano po przeciwnej stronie miasta, przy skrzyżowaniu ulic Pszczyńskiej i Kopalnianej. Zaprojektowano tam też niewielki parking.
Czwarty węzeł miałby powstać w miejscu istniejącej pętli autobusowej. Założono budowę dwóch przystanków, dwóch miejsc postojowych dla autobusów i kilku miejsc parkingowych dla samochodów. Miasto uzależnia realizację tego zadania od pozyskania środków z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
W grudniu 2022 roku w Gliwicach otwarto Centrum Przesiadkowe stworzone na dawnych terenach kolejowych, po północnej stronie głównego gliwickiego dworca kolejowego. Jedna z większych takich inwestycja na południu kraju połączyła transport koleją i autobusami. Koszt budowy wyniósł około 200 mln złotych.