Rząd ogłosił zmianę nazwy Centralnego Portu Komunikacyjnego na Port Polska. Decyzję przedstawił premier Donald Tusk, wskazując na konieczność nadania inwestycji nowej tożsamości i rozpoczęcia jej dalszej realizacji pod inną marką. Jednocześnie poinformowano, że Polskie Porty Lotnicze obejmą pakiet udziałów w spółce zarządzającej planowanym lotniskiem.
Według deklaracji rządu w ostatnich miesiącach przeprowadzono korekty dotyczące parametrów Kolei Dużych Prędkości, przewidując prędkości eksploatacyjne przekraczające 300 km/h. Wskazano również na działania mające zapewnić spójność sieci transportowej i uniknąć wykluczenia komunikacyjnego. Równolegle kontynuowane są czynności kontrolne związane z wcześniejszymi etapami projektu.
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa poinformował o odkupieniu działki w miejscowości Zabłotnia, niezbędnej do budowy linii kolejowej prowadzącej do Portu Polska. Pozyskanie terenu umożliwia dalsze przygotowanie dokumentacji i procedur związanych z inwestycją kolejową
Reklama
Spółka Port Polska kontynuuje składanie wniosków o pozwolenia na budowę dla infrastruktury lotniskowej, w tym fundamentów terminala, dworca kolejowego i autobusowego. Ogłoszono również przetarg na wykonawcę fundamentów terminala, co ma umożliwić rozpoczęcie prac zasadniczych w najbliższych miesiącach.
Do kolejnego etapu dialogu konkurencyjnego dotyczącego budowy terminala zakwalifikowało się konsorcjum MIRBUD S.A. oraz ADAMIETZ. Jest to jedyny polski podmiot w gronie pięciu wybranych konsorcjów. Dialog konkurencyjny ma służyć doprecyzowaniu warunków realizacji inwestycji, a jego zakończenie spółka Port Polska planuje w najbliższych miesiącach. Finalny wybór wykonawcy terminala przewidywany jest na 2026 r., a wartość projektu szacowana jest na około 5 mld zł.
Zgodnie z obowiązującym harmonogramem budowa lotniska na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. obiekt powinien uzyskać wymagane certyfikacje, natomiast w 2032 r. zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa–CPK–Łódź. Całość prac przygotowawczych i budowlanych do tego etapu oszacowano na 131,7 mld zł.