Dokument dotyczy realizacji wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. Jego powstanie jest kluczowe dla budowy terminala obsługującego wielkie kontenerowce. Parafowany dokument dotyczy także wykonania raportu środowiskowego dla planowanego przedsięwzięcia.
Nowa infrastruktura jest niezbędna aby w Świnoujściu mógł powstać tzw. port zewnętrzny, czyli terminal obsługujący wielkie kontenerowce. Planowany tor podejściowy będzie miał długość 70 kilometrów, szerokość co najmniej 250 metrów oraz głębokość techniczną 17 metrów.
Reklama
Kluczowymi dokumentami dla tej inwestycji są m.in. studium wykonalności, raport środowiskowy, a także raport na odkład urobku i inne opracowania pomocnicze. Całość przygotuje spółka Projmors, a wartość podpisanej umowy to niemal 10 mln złotych. Firma ma teraz 32 miesiące na wywiązanie się z powierzonego zadania.
Dokumentacja powinna być gotowa najpóźniej do stycznia 2027 roku. Przygotowanie nowego toru wodnego i budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu planowane są na lata 2027-29.
Obecnie port w Świnoujściu przyjmuje statki o zanurzeniu do 13,2 metrów, długości do 270 metrów i szerokości 40 metrów. Port zewnętrzny ma obsługiwać kontenerowce, ale również masowce o zanurzeniu 15 metrów, szerokości 60 metrów i długości 400 metrów.