W Obornikach rozpoczyna się kluczowa inwestycja na linii kolejowej nr 354, która obejmuje budowę drugiego toru oraz nowej nitki mostu na rzece Warcie. Prace mają na celu zwiększenie długości dwutorowego odcinka trasy o około 10%, co usprawni zarówno regionalne, jak i dalekobieżne połączenia kolejowe. Realizacja projektu, którego wartość wynosi około 100 mln zł netto, jest finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) i ma zakończyć się w drugiej połowie 2026 roku.
Na odcinku od posterunku Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie powstanie sąsiedni tor wraz z siecią trakcyjną, a istniejąca przeprawa mostowa zostanie rozbudowana o dodatkową konstrukcję. Nowa mijanka w Parkowie dodatkowo wpłynie na poprawę przepustowości trasy, umożliwiając przejazdy większej liczby pociągów.
Podróżni skorzystają z nowego, wygodniejszego peronu na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto. Peron zostanie wyposażony w wysoką platformę ułatwiającą wsiadanie, wiaty, oświetlenie, ławki oraz czytelne tablice z rozkładami jazdy. Dla osób niewidomych przewidziano ścieżki naprowadzające, a komfortowy dostęp do peronów zapewni nowe przejście podziemne z windami
Reklama
Minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk zwrócił uwagę na strategiczne znaczenie tej inwestycji dla połączenia między Poznaniem a Piłą, które od lat wymagało modernizacji. Budowa nowego mostu oraz torowiska w Obornikach jest pierwszym krokiem w eliminacji wąskich gardeł infrastruktury kolejowej na tym odcinku.
Wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak dodał, że potrzeba modernizacji tej trasy była szczególnie widoczna podczas wcześniejszych prac modernizacyjnych, które znacznie poprawiły standard podróży, jednak nie pozwoliły na realizację pełnych rozwiązań z powodu ograniczonych środków finansowych.
Dyrektor Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, Piotr Bruss, zapewnił, że większość prac zostanie przeprowadzona bez przerw w ruchu kolejowym, a pasażerowie będą mogli śledzić postępy z okien przejeżdżających pociągów.
Budowa drugiego toru w Obornikach to naturalna kontynuacja modernizacji linii Poznań–Piła, zakończonej w 2019 roku, która skróciła czas przejazdu na tej trasie nawet o 35 minut. Środki na te inwestycje pochodzą z funduszy Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego.