Ogłoszono przetarg na projekt i budowę 16,1-kilometrowego odcinka autostrady A2 w województwie lubelskim, łączącego węzeł Biała Podlaska z rejonem miejscowości Kijowiec. Jest to pierwsze postępowanie uwzględniające wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 22 października 2024 r., który ma duże znaczenie dla zasad udziału firm na unijnym rynku zamówień publicznych.
Wykonawca będzie zobowiązany do opracowania projektu technicznego i wykonawczego, uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych oraz realizacji budowy. Termin składania ofert upływa 16 czerwca 2025 roku.
Konstrukcja nowego odcinka obejmie dwie jezdnie z rezerwą na trzeci pas, obiekty inżynierskie, oświetlenie, odwodnienie, a także chodniki i ścieżki rowerowe. Zostanie on wyposażony w urządzenia służące ochronie środowiska i bezpieczeństwu ruchu.
Realizacja autostrady A2 na wschód od stolicy
Trwają prace na trzech odcinkach A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską. Zaawansowanie realizacji zależy od terminów uzyskania decyzji ZRID. Odcinek pomiędzy Sworami a Białą Podlaską posiada już pozwolenie na użytkowanie i zostanie oddany po zakończeniu wcześniejszych prac. W ramach projektu prowadzone są roboty obejmujące nawierzchnię, przebudowę infrastruktury podziemnej, konstrukcję mostów i montaż ekranów akustycznych.
Równolegle realizowane są kolejne postępowania przetargowe, w tym na odcinki Biała Podlaska-Kijowiec oraz Kijowiec-Dobryń, o łącznej długości ponad 25 kilometrów. Trwa również procedura uzyskania decyzji ZRID dla tych inwestycji.
Reklama
Plany rozbudowy na zachód od Warszawy
Przygotowywane jest poszerzenie 89 km trasy A2 na odcinku Łódź–Warszawa. Wojewoda Mazowiecki wydał dwie decyzje ZRID dotyczące fragmentów pomiędzy granicą województw oraz węzłem Grodzisk Mazowiecki. Docelowo na tym odcinku A2 będzie miała co najmniej trzy pasy w każdym kierunku. Zaplanowano ogłoszenie przetargów na rozbudowę jeszcze w tym roku.
Implikacje wyroku TSUE
Wyrok TSUE umożliwia zamawiającym wyłączenie z przetargu ofert składanych przez podmioty spoza państw członkowskich UE oraz stron umów międzynarodowych zawartych z Unią Europejską w zakresie zamówień publicznych. Regulacje te dotyczą także członków konsorcjów i podmiotów udostępniających zasoby. Obecnie obserwowane są zmiany w polskiej ustawie Prawo zamówień publicznych, jednak zawarte w wyroku przepisy są już stosowane przy najnowszych inwestycjach infrastrukturalnych.