Maszyna TBM „Jadwiga”, ważąca ponad 2,5 tysiąca ton, rozpoczęła drążenie tunelu kolejowego pod Pisarzową. Nowa konstrukcja, mająca niemal 4 kilometry długości, połączy Limanową z Nowym Sączem, skracając czas podróży koleją między tymi miastami.
Tunel ten to pierwszy z 16 planowanych w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”, największego przedsięwzięcia Polskich Linii Kolejowych w południowej Polsce. Dofinansowanie pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
W budowie tunelu kluczową rolę odgrywa tarcza TBM „Jadwiga”. Ta 90-metrowa maszyna nie tylko drąży ziemię za pomocą stalowych zębów, ale również montuje betonowe ściany tunelu z imponującą precyzją. Cała operacja, wspierana przez ciężki sprzęt i kolejkę przemysłową, potrwa około 10 miesięcy
Treść znajduje się w archiwum
Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.