Kierunki zmian na rynku centrów outletowych

30 września 2016

Rynek centrów outletowych w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Tradycyjny rynek centrów handlowych jest już mocno nasycony, dlatego inwestorzy poszukują alternatywnych formatów sprzedaży. Centra wyprzedażowe są zatem naturalnym etapem rozwoju rynku i kolejnym kanałem dystrybucji poszukiwanym przez sieci handlowe - podkreślali eksperci w trakcie panelu dyskusyjnego na Shopping Center Forum.

Panel dyskusyjny otworzyła prezentacja Grażyny Melibrudy, która zwracała uwagę na główne cechy polskich centrów wyprzedażowych, tj. ich lokalizację na przedmieściach dużych miast z zasięgiem ponad 2 milionów klientów oraz maksymalny promień jazdy do półtorej godziny.

- Zaletą tego typu obiektów dla klienta jest przede wszystkim oferta cenowa, obniżona od 30 do 70 procent, zaś dla najemcy niższe stawki czynszu. Obecnie projektowane centra wyprzedażowe uzupełniane są o część gastronomiczną i rozrywkową. Polska jest outletową potęgą w Europie Środkowo-Wschodniej. Nasycenie powierzchnią na poziomie 5 mkw. na tysiąc mieszkańców plasuje nasz kraj wyżej niż Niemcy. W Polsce działa już 13 centrów outletowych, stanowiąc 2 procent całkowitej oferty powierzchni handlowej. Obecnie planowana jest budowa nowych obiektów wyprzedażowych, których oddanie do użytkowania planowane jest na lata 2017 i 2018 - podkreślała Grażyna Melibruda z Agencji JLL.

Sektor centrów wyprzedażowych, po ugruntowaniu swojej pozycji w dużych aglomeracjach, rozpoczyna dynamiczny rozwój w miastach regionalnych. Przykładem jest Bydgoszcz z planowaną inwestycją firmy Carrefour Metropolitan Outlet.

- Najbardziej prężną branżą działającą w centach wyprzedażowych jest branża odzieżowa z dużym udziałem mody sportowej. Format centrów wyprzedażowych ulega ewolucji. Branżę modową zaczynają uzupełniać marki z półki premium oraz artykuły z wyposażenia wnętrz. Wprowadzane są także dodatkowe funkcje, takie jak gastronomia i rozrywka czy obecność operatora spożywczego – tak jak to będzie miało miejsce w realizowanym obiekcie Metropolitan Outlet w Bydgoszczy - mówiła Grażyna Melibruda podczas swojej prezentacji.

Centra outletowe oferują produkty dobrych, znanych marek w dobrej jakości i w atrakcyjnych cenach. O powodzeniu danego obiektu decyduje wiele czynników. Kluczowym jest lokalizacja i dobór najemców.

- Na polskim rynku outlety zlokalizowane są w granicach miast, gdzie dostępna jest komunikacja miejska i zapewniony stały przepływ klienta codziennego. Polacy pokochali outlety - mówiła Magdalena Chachulska z firmy Neinver Polska. - Klientami outletów w Polsce są smart shopperzy - klienci świadomi, którzy wybierając się na zakupy, podejmują przemyślane decyzje. Znają marki, wiedzą co chcą kupić, kupują mądrze i rozsądnie. Centra wyprzedażowe w Polsce to dużo mniejsze formaty niż regularne centra handlowe. A to sprzyja szybkim, sprawnym i kompleksowym zakupom. Polska korzysta z doświadczeń rynków Europy Zachodniej, czyli tych najbardziej rozwiniętych i idzie w tym samym kierunku. Poszerzana jest oferta marek premium. Powoli zwiększa się strefa usług dodatkowych z segmentu food&baverage. Trendy z innych krajów z powodzeniem są przenoszone na rynek polski - tłumaczyła Magdalena Chachulska podczas panelu dyskusyjnego.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.