Autostrada A1 Stryków-Tuszyn ukończona

30 czerwca 2016

Konsorcjum firm STRABAG Sp. z o. o. oraz Budimex S.A. ukończyło budowę dwóch z trzech odcinków autostrady A1 Stryków-Tuszyn. Łącznie całe zadanie obejmowało budowę 40 km autostrady i zostało podzielone na 3 kontrakty.

Odcinki I i III realizowane przez konsorcjum STRABAG-Budimex obejmują po 15 km. Odcinek I tzw. wschodniej obwodnicy Łodzi należał do konsorcjum, w którym liderem był STRABAG Sp. z o.o., odcinkowi trzeciemu przewodził Budimex SA. Umowy podpisano w październiku 2014 r. i obejmowały kontynuację prac poprzedniego wykonawcy, konsorcjum Polimex-Mostostal.

Dziękuję za współpracę naszemu Konsorcjantowi, z którym już po raz kolejny połączyliśmy siły przy realizacji jednego z kluczowych projektów infrastrukturalnych. Bazując na naszych doświadczeniach, profesjonalnym sprzęcie oraz wykwalifikowanej i zaangażowanej kadrze inżynierskiej podołaliśmy zadaniu, jakie przed nami postawiono. Był to kontrakt wymagający od nas wszystkich dużej mobilizacji, wiedzy i kreatywności. W październiku 2014 r. rozpoczęliśmy projekt, gdzie oprócz prac budowlanych konieczne były liczne optymalizacje. Skutecznie wywiązaliśmy się z zadania. Tym samym autostrada A1 wraz z autostradą A2 stanowi dzisiaj bardzo duże udogodnienie dla użytkowników dróg szybkiego ruchu w kraju - mówi Alfred Watzl, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o.

Zakres kontraktu odcinek I

Budowa odcinka I od węzła Łódź-Północ (bez węzła) przebiega na terenie województwa łódzkiego, w powiatach zgierskim, łódzkim wschodnim, na terenach gmin: Stryków, Nowosolna, miasto Łódź, Andrespol, Brójce, Rzgów, Tuszyn.

Budowa tego odcinka autostrady o nawierzchni betonowej obejmowała: powstanie 12 obiektów mostowych - wiaduktów autostradowych, drogowych oraz przejść dla zwierząt:

- 8 wiaduktów drogowych przeprowadzających ruch lokalny nad autostradą A1 (w tym jeden węzłowy WD-254),

- 4 wiadukty autostradowe w ciągu autostrady A1 (w tym trzy zintegrowane z przejściami dla zwierząt dołem - WA-250,WA-252,WA-257) i korytarz ekologiczny pod obiektem WA-252 o szerokości 150 m.

Do tych prac użyto 3 tys. ton stali zbrojeniowej i 23 tys. msześc. betonu konstrukcyjnego.

Kontrakt zawierał także wymóg:

- wybudowania miejsc obsługi podróżnych („Skoszewy Zachód” i „Skoszewy Wschód”),

- przebudowę dróg publicznych w ciągu autostrady i w ciągu dróg krzyżujących się z autostradą (tj. drogi krajowej nr 72 Łódź – Rawa Mazowiecka),

- trzech dróg powiatowych i ośmiu gminnych.

W trosce o komfort i środowisko

Konsorcjum w ramach powierzonego mu zadania i zgodnie z projektem wykonawczym zbudowało system odwodnienia terenu (rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia oczyszczające wody opadowe z jezdni autostrady), urządzenia ochrony środowiska i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniami ochronno – naprowadzającymi, zieleń ochronną, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zbiorniki retencyjne, retencyjno – infiltracyjne, przejścia dla zwierząt i zabezpieczenia akustyczne.

Przy budowie autostrady zastosowano ekrany typu „Zielona Ściana”. Łączna powierzchnia ekranów na tym odcinku wyniosła 31,5 tys. mkw. Wykonawca wraz z dostawcami zaprojektowali i wykonali je wg specjalnie opracowanej technologii budowy paneli o wysokiej odporności na zapalenie się oraz odporne na rozprzestrzenianie się pożaru. Zapewniono także rządzenia poprawiające bezpieczeństwo użytkowników autostrady tj. urządzenia bezpieczeństwa ruchu - drogowego, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenie autostrady.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.